suikervervangers

Behalve de talloze schuilnamen, kent suiker ook een aantal populaire vervangers. Dacht ik goed te zitten met mijn reep met 92% cacao en als suikerachtige ingrediënt alleen kokosbloesemsuiker (ik weet het, naïef!), dat blijkt dus ook gewoon suiker. Een ongeraffineerde vorm van suiker, maar toch: suiker. Die mag nog een weekje dicht blijven!

001298418_001_365866_200

Hier kun je wel lezen dat deze kokosbloesemsuiker en rauwe onverhitte honing een betere keus zijn dan een andere suiker of zoetstof. Over stevia, waar je tegenwoordig ook veel over hoort, wordt in hetzelfde artikel vermeld dat de groene variant goed zou moeten zijn. Je kunt echter op het internet zo veel positieve (ontstekingsremmend, werkzaam tegen kanker) én negatieve geluiden (kankerverwekkend) over stevia vinden, dat het voor mij onmogelijk is om door de bomen het bos nog te zien. Hetzelfde geldt voor andere suikervervangers. Goed/slecht, wat is het nou? Wie heeft er gelijk? En hoe zit dat in vergelijking met gewone suiker? Ik kom er niet uit.

Mijn conclusie zou zijn dat je alles alles álles met mate moet gebruiken en vooral moet zorgen voor veel variatie. Dan zit je volgens mij het beste.

Plaats een reactie